06 - 4287 4101 ronald@tripplead.nl

Matchplay regels : De Bal

Verkeerde bal

De bal van je tegenstander ligt in het hoge gras. Hij slaat, maar mist de bal in het geheel. Dan ziet hij dat dit zijn bal helemaal niet is. Er volgt geen straf, zegt hij, want hij heeft de bal niet geraakt en ook niet bewogen. Waar of niet waar?

Niet waar, hij doet een slag naar de verkeerde bal en verliest de hole. decision 15/1

Provisionele bal

Je tegenstander slaat op een hole een verre drive met een nieuwe pinnacle 1,een blind schot. Omdat het een dogleg is en hij de baan niet goed kent slaat hij netjes een provisionele bal (ook een pinnacle 1) die in dezelfde richting wordt geslagen. Aangekomen bij de plek blijkt 1 bal in de waterhindernis, net in water, te liggen en kunnen jullie de andere bal niet vinden. Wat is de ruling?

Aangenomen mag worden dat de gevonden bal (in het water) de provisionele bal is. decision 27/11

Onspeelbare bal

Je tegenstander slaat zijn bal van punt A naar punt B. Daar aangekomen verklaart hij de bal onspeelbaar en gaat verder volgens regel 28b of c. Na het droppen komt de bal tot stilstand bij punt C. Ook dit lijkt geen fijne plek en je tegenstander verklaart ook deze bal onspeelbaar maar geeft nu aan te willen droppen bij punt A. Mag dit?

Ja dit mag omdat hij geen slag heeft gedaan bij punt B en punt C. Punt A was de plek waar de oorspronkelijke bal werd geslagen. Je tegenstander
heeft wel 2 strafslagen opgelopen vanwege het onspeelbaar verklaren. decision 28/6.5

Bal spelen zoals deze ligt

Je tegenstander slaat een bal op een par 3 van de tee in een greenside bunker. Hij ligt niet fijn en hij verklaart ‘m onspeelbaar en pakt zijn bal op.
Hij geeft aan dat hij weer terug gaat naar de tee en verwijderd daarna enkele blaadjes uit de bunker. Wat is de ruling?

Dit mag want hij heeft van te voren gezegd dat hij terug gaat naar de tee en heeft daarbij dus niet gekozen voor droppen in de bunker. Als hij
de blaadjes had verwijderd alvorens kenbaar te maken wat hij zou gaan doen had hij de hole verloren. Decision 13-4/35.7

Identiek ballen

Je tegenstander en jij slaan op de eerste hole beide een goede drive, beide in dezelfde richting. Beide ballen worden gemakkelijk gevonden echter
jullie blijken met dezelfde bal te spelen, zelfde nummer, geen ‘eigen’ identificatie. Wat nu?

Beide ballen zijn ‘lost’ en jullie dienen als zodanig te handelen. Decision 27/10

Waar ligt de bal?

Je slaat je bal ver, richting een waterhindernis. Je kunt niet goed zien of de bal er in gaat; voor de waterhindernis
staan veel struiken. Wat nu?
a. je mag een provisionele bal spelen want de bal is mogelijk in het water beland
b. je mag met bijtelling van een strafslag een provisionele bal spelen vanaf de plaats waar je je laatste slag hebt gedaan.
c. je mag met bijtelling van een strafslag een bal droppen binnen 2 stoklengten van de plaats waar de bal mogelijk ligt.

antwoord  b
a: als de bal mogelijk in het water is gegaan moet je te werk gaan volgens regel 26 c : je weet niet waar de bal ligt, je kunt dus niet bepalen of de bal lost is in de hindernis Wat nu als je na het slaan van de provisionele bal, aankomt bij de waterhindernis en je kunt je bal identificeren?

Deel dit bericht: