06 - 4287 4101 ronald@tripplead.nl

Matchplay regels : Op de green

Putten

In jouw partij is je tegenstander aan de beurt om te putten terwijl jij nog even bezig bent je putter schoon te maken bij je tas. Zonder iets de vragen markeert hij netjes jouw bal (op de green), pakt je bal op en gaat putten. Mag je tegenstander dit zo doen?

Nee, je tegenstander mag dit alleen doen met jouw toestemming, je tegenstander krijgt 1 strafslag. decision 20-1/2

Gewonnen?

Je tegenstander heeft zojuist de bal in de hole geput en denkt dat hij de hole heeft gewonnen en pakt jouw bal op. Jij bent verbaast en geeft aan dat jij nog een put voor de ‘win’ had. Wat nu?

Je tegenstander krijgt een strafslag en jouw bal moet worden terug gelegd op de plek waar deze werd opgepakt. decision 2-4/4

Voor zijn beurt

In de middagronde put A op hole 1 voor zijn beurt. B claimt (ten onrechte) de hole en A verliest de hole voor het putten voor zijn beurt. A is het niet mee eens maar laat het er bij zitten. In het clubhuis bespreken ze het voorval, kijken in het regelboek en leggen het voor. Kan de uitslag nog
veranderen?

Nee, ondanks het feit dat de claim onterecht was heeft A het verlies van die bewuste hole geaccepteerd. decision 2-4/12

Gevoel

In een single ‘krijg’ je een korte put van je tegenstander. Je mag ‘m echter toch nog even afmaken om je gevoel voor die korte putjes te behouden. Waar of niet waar?

Waar, maar in een fourball mag dit niet je partner helpen -> anders verlies van de hole. decision 2-4/6

Deel dit bericht: